catatan mungkir janji

Oh, saya kembali 'mungkir janji'. Ya, saya sudah berjanji tidak mahu kecewakan dia. Tetapi saya terpaksa kecewakan dia. Bukan salah saya. Saya tidak terdaya kerana saya seorang lelaki.

Bolehkah saya beri alasan ini? Mahukah dia terima? Hati seorang perempuan, kata emak saya, harus dijaga. Kalau kita tidak suka dia, jangan cakap kita tidak suka. Beralaslah sedikit, berlapiklah sedikit sebagai tanda kita menghormati perasaannya. Tetapi saya tidak boleh. Kalau saya tidak suka, cakap sahajalah tidak suka. Buat apa berpura-pura? Itu tidak ikhlas namanya!

Kalau emak saya dengar, dia pasti kata, "Nak, engkau ni memang tak ada perasaan. Akal letak di lutut! Sia-sia emak didik engkau selama ini!"

Oh, ini satu lagi penyakit. Jadinya, makanya, saya harus mengalah lagi.

Adakah saya akan digelar lelaki yang tewas semata-mata kerana mahu menjaga hati seorang wanita?

Arg, keliru saya!

CikAbang: ini sekadar catatan merepek waktu senja, tidak ditujukan kepada sesiapa & bukan menggambarkan hati sebenar.

0 comments:

Post a Comment